Kaminamuusika kontsert, mis tähistab J.S. Bachi sünnipäeva ja kevade algust!
K 21.03.2007 kell 18 . J.S. Bach. Süidid soolotšellole. Aare Tammesalu - tšello
Vanalinna Muusikamajas
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Süit nr 1 soolotšellole G-duur, BWV 1007
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Menuet I & II
Gigue
Süit nr 2 soolotšellole d-moll, BWV 1008
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Menuet I & II
Gigue
Süit nr 3 soolotšellole C-duur, BWV 1009
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Bourrée I & II
Gigue
Aastatel 1717–1723 tegutses Johann Sebastian Bach kapellmeistrina Kötheni õukonnas vürst Leopoldi teenistuses. Kuna tegemist oli kalvinistliku õukonnaga (kalvinistlikus kirikus ei olnud kunstmuusika au sees), siis ei oodatud Bachilt kirikumuusika komponeerimist, mistõttu ta keskendas oma tähelepanu orkestri- ja instrumentaalkammermuusika loomisele. Seal kirjutas ta suurema osa oma klavessiinimuusikast ning teostest soolopillidele ja kammeransamblitele, hulga kontserte erinevatele koosseisudele, samuti palju ilmalikke kantaate. Sel perioodil sündisid “Hästitempereeritud Klaviiri” esimene vihik, Brandenburgi kontserdid ning hulk viiulikontserte.
Köthenis on loodud arvatavasti ka tema kuus süiti soolotšellole BWV 1007–1012. Ei ole täpselt teada, keda võis Bach süitide esitajana silmas pidada, ent kindlasti pidi olema tegemist äärmiselt virtuoosse interpreediga – nimelt esitavad Bachi tšellosüidid mängijale väga kõrged nõuded ning seda ka veel tänapäeva standardite järgi. Tollal mängisid Kötheni õukonnaorkestris kaks võimekat tšellisti – Christian Ferdinand Abel, kes oli ühtlasi hinnatud viola da gamba mängija ning Christian Bernhard Linike. Võimalik, et Bach kirjutas oma soolosüidid ühele neist mängijatest.
Bachi süidid on esimesed omalaadsed, mis on loodud tšellole kui
soolopillile. Eeskujuks on talle ühelt poolt prantsuse süidi ülesehitus
(olulise eelkäijana võib nimetada Sainte-Colombe’i viola da
gamba süite ning saksa heliloojate Esaias Reusneri ja Leopold
Sylvius Weissi keelpillisüite), teisalt arendab Bach lihtsaid
tantsuvorme Corelli viiulisonaatidele ja kontsertidele tüüpilises
itaalia sonata gallante stiilis. Soolosüitidest tšellole, BWV
1007–1012 pole säilinud Bachi autograafi; kõige olulisemaks allikaks
teoste väljaandmisel on olnud Bachi teise naise Anna Magdalena tehtud
koopiad.
Evelin Kõrvits
Aare Tammesalu õppis tšellomängu Tallinna Muusikakeskkoolis
Laine Leichteri ja Tallinna Riiklikus Konservatooriumis Ivo Juuli ning
Toomas Velmeti juures. 1987. aastal saavutas ta II preemia
Vabariiklikul keelpillimängijate konkursil. Hiljem täiendas ta end
Eesti Muusikaakadeemia magistrantuuris Peeter Paemurru
juhendamisel.
Tammesalu on andnud soolokontserte Eestis ja Soomes ning esinenud Eesti
Riikliku Sümfooniaorkestri, Rahvusooper Estonia Sümfooniaorkestri,
Eesti Rahvusmeeskoori, Pärnu Linnaorkestri ja Kotka Linnaorkestri
(Soome) solistina. Ta kuulub mitmetesse kammeransamblitesse
(Reval Ensemble, Tobiase Keelpillikvartett, Resonabilis), teeb koostööd
paljude eesti interpreetidega ning on olnud Lepo Sumera, Eino Tambergi,
Toivo Tulevi, Giovanni Bonato, Märt-Matis Lille jt heliloojate teoste
esmaesitajaks.
A.Tammesalu tegutseb ka muusikaprodutsendi ja festivalikorraldajana
ning on Eesti Interpreetide Liidu ja Rahvusvahelise Artur Kapi Ühingu
juhatuse liige. Aastast 1997 töötab ta Vanalinna Hariduskolleegiumi
Muusikakoolis tšelloõpetajana.